Introduction arrow Community
Community
Webkamery Print E-mail
www.zdiar.sk - Ždiar - webkamery

Skicentrum Strednica

Ski Bachledova (Deny)

Ski Bachledova (Panorama Sitour)

Ski Bachledova (Bufet Hniezdo)

Ski Bachledova (Jezersko)


 
História obce Print E-mail
História obce
História obce

Local legend has it that people from nearby villages produced charcoal outside by burning wood in the wide valley of Belianske Tatry near the Biela stream. One of these workers built a small cottage and the only window in the cottage was positioned to let in the night light (called Zorničky) which in English means a kind of light aura. A few more cottages were built by the people that liked the mountain surroundings and they called their new settlement Zor – Ždiar.
 
The first written records about the Ždiar settlement date back to 1590, it is widely believed that village life started at the beginning of the second half of the sixteenth century. The founder was František Lužinský who was the keeper of the castle for the Horvat family, they were the biggest landlords in the North Spiš region.
 
The historical records from 1628 and 1629 in connection with Pavol Rákoci show that Ždiar was called possessiones village. The inhabitants were mainly tree fellers, charcoal makers and shepherds.
 
The foundation of new settlements was connected to the division of land, where the village territory was divided into equal areas for each family and they could only build houses on their own land. According to word of mouth passed down the generations the first settlers were in Bachledová valley. Afterwards new ones were formed in Antošovský and Slodičovský hills, and Pavlovska, Blasčacká and Bartušovská valleys.
 
Ždiar is one of the jewels of Slovakia with it's distinct mountain village traditions, customs and folklore culture with more than 1300 inhabitants. The village is unique by it's folk architecture influenced by Goral (mountain people) settlers. The whole terrority is within the protected Tatra National Park area (TANAP), Goliašova and Belianske Tatry nature reservations and is also under UNESCO and PRLA. Many species of endangered flora and fauna are found here and the countryside is part of the NECONET national ecological network.
 
The history, culture and natural beauty of the Tatra mountains, along with the well known local hospitality make this such an attractive destination for both Slovaks and foreign visitors.
 

Legenda o obci hovorí, že v lesoch v širokej Doline potoka Biela pod Belianskymi Tatrami pálili ľudia z okolitých dedín drevené uhlie. Jeden z uhliarov si postavil malú chalúpku a jediné okno na drevenici bolo obrátené na tú stranu, z ktorej do izby v noci svietilo svetlo „Zorničky“. Ľuďom, ktorým učarovalo tatranské prostredie si postavili dreveničky vedľa uhliara a svoju osadu pomenovali „Zor“ – Ždiar.

 

Prvá písomná zmienka o obci Ždiar je z roku 1590. Vznik obce sa predpokladá na začiatok druhej polovice 16. storočia. Zakladateľom bol František Lužinský, kastelán zemepánov Horvátovcov, ktorí boli najväčšími feudálmi na severnom Spiši.

 

V listinách z roku 1628 a 1629, v súvislosti s panstvom Pavla Rákociho, už Ždiar nazývali obcou - possessiones. Obyvatelia sa zaoberali drevorubačstvom, uhliarstvom a pastierstvom.

 

So zakladaním lazových osád je spojené nové rozdelenie pozemkov, kde chotár bol rozdelený na rovnaké diely na tzv. zárubky podľa počtu osadníkov a osadník si mohol postaviť dom iba na svojom laze. Podľa ústnej tradície sa prví osadníci usadili v Bachledovej doline a nové osady vznikli na Antošovskom vrchu, v Pavlovskej doline, Blaščackej doline, Bartušovskej doline a na Slodičovskom vrchu.

 

 

 

Obec Ždiar patrí medzi klenoty Slovenska, je rázovitou podtatranskou obcou so svojimi typickými tradíciami, zvyklosťami, folklórom a kultúrou s vyše 1300 obyvateľmi. Je špecifická ľudovou architektúrou, goralským osídlením a typickou goralskou monoštruktúrou. Jej celé priľahlé územie je začlenené do chráneného územia TANAP-u, prírodnej rezervácie Goliasová, prírodnej rezervácie Belianske Tatry, UNESCA a PRĽA. V celej oblasti je výskyt ohrozených druhov flóry a fauny. Kataster je súčasťou národnej ekologickej siete NECONET.

 

Kultúrno-historické zaujímavosti a prírodné krásy sú prednosťami tejto podtatranskej oblasti. Je vyhľadávanou lokalitou pre turistiku a oddych našimi aj zahraničnými návštevníkmi vďaka prírodnej scenérii a pohostinnosti Ždiarčanov.

 
Poloha Obce Print E-mail
Belianske Tatry
Belianske Tatry

Ždiar is situated 896 metres above sea level and is 32 kms north of Poprad. The village covers an area of 2733 hectares and the surrounding land varies from 820 to 2146 metres above sea level. It lies in the foothills of the Tatra mountains and is bordered in the north by Spišská Magura, from the east by the eastern Tatras and from the west Poland (13 kms). The Belianske Tatry mountain range guards the southern side of the village.

 

 
Symboly obce Print E-mail
Image

Coat of Arms
 
The historic Ždiar coat of arms has a church motif and became the official village symbol from 1989. It portrays the biblical scene of Virgin Mary with a halo standing next to St. Elizabeth without a halo and is connected to the village Church of the same name. This scene was used as the village seal until the beginning of the 20th century. The coat of arms was created by Prof. PhDr. Jozef Novák, DrSc., a well known Slovak heraldic. In this form the details are historically correct and it is also impressively artistic.


Image

Flag
 
The village flag consists of four horizontal stripes in white, blue, red and green and has three pointed tips. The village symbols were approved by the Heraldic Commission of the Ministry of the Interior on June 13th 2000 under the signatory of Z- 39/2000.

Image

Seal
 
The village seal originates from the Ždiar coat of arms which has been used since 1996. It shows two Saints with VILLAGE ŽDIAR written around them. 
 
Schválenie finančných prostriedkov na projekt Print E-mail
25.9.2008

ImageRiadiaci orgán pre ROP písomne oznámil Obci Ždiar dňa 25.9.2008 schválenie nenávratného finančného príspevku na projekt „Rekonštrukcia Základnej školy s materskou školou v Ždiari“ v sume 19 301 629,09 Sk, predkladaného v rámci výzvy, opatrenia 1.1 Infraštruktúra vzdelávania.
Celkové oprávnené výdavky boli schválené vo výške 20 317 504,30 Sk.
 
ŽDIAR PRIMARY SCHOOL Print E-mail
School history
 
The records of the school in Ždiar date back to before the year 1800, when it was originally situated near the old cemetery.
 
In 1800 the new Roman- Catholic school was formed. It consisted of just one room which was used as the main classroom and also the living accomodation for the teacher, there were no benches, blackboards or books for the pupils. The teachers salary for a whole year was 22 measures of oats and 27 gold sovereigns.
 
In 1909 a new stone school was built with two rooms for the teacher. Attendance at school was not compulsory and lessons were held twice a week. Young children of six years old were taught during the school holidays. During the first world war the village priest was teaching at the school but lessons were few and far between at this time.
 
After the war there was only one teacher and the school was equipped very badly. Money borrowed from local farmers helped the teacher to improve conditions in school. In a space of just 53m2 there were between 150 to 200 pupils being taught at the same time.
 
In 1925 two more one class schools were formed, one in upper Ždiar and one in lower. In the following difficult years there were many obstacles and frequent changes of teachers and where the lessons were held. These three schools co-existed until 1953 when they were amalgumated into one secondary school where pupils studied for eight years. In 1959 there was a major change as the new school building was started and it became a primary nine year study school.
 
The new school was opened in September 1962. From the school year 1976 to 1977 all of the lessons were held in the new building and a student after school club was formed. The previous upper school building became a new infant school which was moved in 1981 into the old lower school building where is still exists to this date. In the school year 1992 to 1993, with the help of the Tatran sports club, a new facility was created in the school specialising in cross country skiing which has a long tradition in Ždiar.

Today's school agenda – regional education – ecology – sport
 
These days the after school activities are mostly connected with maintaing traditions in a few important areas. Ždiar's cultural heritage is kept alive by the children's folk group Ždiaranček which has been in existance for many years and each year they give many performances organized both inside and out of the region. The school places a big emphasis on their sports centre in which cross country skiing plays a major part and the students achieve good competition results. As Ždiar is situated so closely to the Tatra National Park and the nature reservation of Belianske Tatry, the school pledges to influence the students positively concerning the protection of their natural countryside. This enviromental education has been implemented during normal school hours as well as after school activities. Every year students of our school participate in courses organized by TANAP (Tatra National Park) which help to maintain clean mountains.

Ďalšie informácie: www.zszdiar.edupage.org
 
Materská škola v Ždiari Print E-mail
Kde bolo, tam bolo, za vysokými horami a hlbokými dolinami- žilo slniečko. Bolo veľmi krásne, celé zo zlata. Každé ráno sa vybralo na svoju obvyklú vychádzku. Rozdávalo ľuďom radosť, svetlo, teplo, dobrú náladu a pokoj. I naše deti MŠ si veľmi slniečko obľúbili, a preto ho kreslia skoro na každý výkres. A ešte si hovoria, keby len tá modrosť oblohy nad nami a pevná zem pod nohami mohli zostať naveky.

Jedno oko šťastím žiari, z druhého slzy kanú.
Takto hľadí matka Zem na osudy svojich najmenších.
Lebo je ešte mnoho kútov, kde deti od hladu plačú, kde naťahujú do prázdna svoje rúčky. Sú ešte kúty, kde z detí robia sirôtky, kde im berú hračky. Sú ešte miesta na tejto krásnej zemeguli, kde deťom kradnú detstvo prv, ako ho našli. A nie je ich málo, a preto matka Zem smúti. Podajte deti šťastného detstva ruky svojim malým druhom. Podajte a stisnite, aby kus tepla ako blahodarný náboj prešiel do ich dlaní. Aby čo najskôr radosť osušila aj to jedno materinské oko, aby všade na svete žili šťastné deti.

A teraz jeden citát od Boženy Němcovej:

Láska k deťom je moje jediné šťastie.
Pretože milujeme deti, vykonávame svoju prácu s láskou, toleranciou a radosťou.

Významným medzníkom pre vznik MŠ sa stala výstavba novej školy. Vyžadovali si to nové reformy ale i počet detí i nový prístup v práci s deťmi. Nová ZDŠ bola slávnostne otvorená 1.09.1962. Riaditeľom sa stal Alojz Kolodzej. 1.-4.ročník sa naďalej učil v hornej a dolnej škole. Ždiar bola rázovitá goralská dedina, kde sa v týchto časoch ľudia živili prácou na poli. Hovorilo sa goralským nárečím. Rast počtu detí a spôsob života si vyžadoval nutnosť vytvorenie MŠ, ktorá by pripravila deti na vstup do 1.ročníka. A tak v školskom roku 1976-77 sa ročníky 1.-4.presťahovali do budovy ZDŠ. Robilo sa to postupne. Prvá trieda MŠ bola slávnostne otvorená 14.02.1977 v hornej škole a prvou učiteľkou sa stala Monika Michaláková. MŠ bola len s dopoludňajšou prevádzkou. V roku 1980 sa začala prestavba dolnej školy na MŠ a v roku 1982 bola daná do prevádzky. Postupne pre nedostatok detí zanikla MŠ v hornej škole a takisto v 90-tych rokoch aj MŠ v Tatranskej Javorine. 18.01.1982 bola slávnostne otvorená MŠ s celodennou starostlivosťou.
Na čele MŠ v Ždiari bola až do predčasného úmrtia pani uč. Monika Michaláková, v šk. roku 2008/2009 pani učiteľka Anna Vaverčáková, a od šk. roku 2009/ 2010 vedie MŠ pani učiteľka Bc. Jana Svocáková.
Súčasná profilácia školy vychádza z prírodných daností obce, jej tradícií a polohy. Ochrana prírody je súčasťou environmentálnej výchovy, ľudové tradície a zvyky sa uplatňujú v regionálnej výchove. Dbáme na účelovosť prostredia,
v ktorom má dieťa možnosť realizovať sa, byť aktívnym, rozvíjať tvorivosť a predstavy v každodenných aktivitách, hrať sa v centrách aktivít, ktoré mu poskytujú príležitosti pre samostatné objavovanie, skúmanie a vyhľadávanie potrebných informácií a pre uplatnenie a rešpektovanie jeho individuálnych záujmov a potrieb. Uplatňujeme inovatívne, moderné vyučovacie metódy, formy a prostriedky, s dôrazom na skupinové aktivity a individualizáciu výchovno-vzdelávacej činnosti, na uplatňovanie zážitkového učenia, učenia na základe vlastnej motivácie a skúsenosti, učenia na základe spontánnosti, iniciatívy a citového prežívania dieťaťa. Vo výchove a vzdelávaní sa vo zvýšenej forme zameriavame na ľudové tradície, zvyky a obyčaje podľa ročných období. Realizujeme rôzne aktivity a vystúpenia s deťmi, posilňujeme úctu k rodičom, k starým rodičom, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám, uplatňujeme regionálne tradície. Spolupracujeme so ZŠ a inými miestnymi organizáciami.
Spolupráca materskej školy a rodiny je dôležitou súčasťou práce školy, do výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole angažujeme aj rodičov detí.
Realizujeme rôzne akcie a vystúpenia ako napr. vystúpenia pre dôchodcov, Mikulášsku a Vianočnú besiedku, Vítanie jari, Veľkonočné tradície, oslavy Dňa matiek, Dňa detí, rozlúčku s predškolákmi, organizujeme exkurzie, školské súťaže, výstavy, a pod.



 
Farnosť Ždiar Print E-mail

Farnosv Ždiari
Farnosť v Ždiari
Part of the Ždiar Parish is the unique 19th century wooden church of St. Anna at Tatranská Javorina which is looked after by Vdp.Mgr. Jan Záhradník








Service hours:

Monday – Saturday: 18.30 hod.
Sunday : 7.45 hod., 9.30 hod.

Contact:
Rímskokatolícky farský úrad
059 55 Ždiar 688
tel.: +421 (0)52 4498136
e-mail: This e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it

 
Farské oznamy Print E-mail
Aktuálne farské oznamy
 
Info tabuľa hrobových miest Print E-mail

Info tabuľu hrobových miest zobrazíte klikniutím na obrázok.


 
Primičná omša novokňaza Janka Zoričáka Print E-mail
28. júna 2009 o 10.30 hod., Fotogaléria

ImageV nedeľu 28. júna 2009 o 10.30 hod. v kostole Navštívenia Panny Márie v Ždiari slúžil svoju primičnú omšu rodák zo Ždiaru novokňaz Janko Zoričák. Eucharistickú bohoslužbu Janko celebroval za účasti kňazov, príbuzných a priateľov, veriacich zo Ždiaru a okolia. Výnimočnú oslavu podporilo aj krásne slnečné počasie a ľudia v jedinečných ždiarskych krojoch.

 
Prvé sv. prijímanie Print E-mail
7. júna 2009, Fotogaléria

ImageV nedeľu 7. júna 2009 na sv. omši o 11.00 hod. v Rímskokatolíckom kostole v Ždiari slávnostne prijali po prvýkrát najsvätejšiiu Eucharistiu deti z našej farnosti.

 
Sviatosť birmovania Print E-mail
14. septembra 2008, Fotogaléria

ImageV nedeľu dňa 14. septembra 2008 mladí ľudia z našej farnosti i z filiálky Tatranská Javorina prijali sviatosť birmovania z rúk otca biskupa Štefana Sečku na slávnostnej sv. omši v Rímsko-katolíckom kostole v Ždiari.
Otec biskup po udelení sviatosti birmovania povzbudil mladých ľudí slovami:
"Dobre si zapamätaj, že svet bude o toľko krajší, o koľko budeme my lepší. Aby sa nám to podarilo, budeme sa navzájom, Ty a ja, za seba modliť."

 
Odpustová slávnosť spojená s vysvätením novej farskej budovy Print E-mail
2. júla 2008

ImageV stredu 2. júla 2008 bola o 17.00 hod. sv. omša, ktorú celebroval otec biskup František Tondra. Po sv. omši otec biskup spolu s našim pánom farárom Jánom Záhradníkom a ostatnými duchovnými posvätil novú farskú budovu v Ždiari. Krásne počasie prialo tejto veľkej udalosti a odpustová slávnosť spolu s vysvätením fary bola pre všetkých hlbokým duchovným zážitkom.
Viac fotografií vo fotogalérii.
 
História farnosti Print E-mail
 
Výstavba fary
Výstavba fary
In 1693 Samuel Lušenský ordered the Ždiar inhabitants to build a chapel at the lower end of the village. In 1712 the Church just had one alter and one small bell. Services were held once a month under the patronage of the Virgin Mary who's picture was positioned above the main brick alter. A second Church was again built out of wood on the same site in 1768 and services continued here until 1831.
 
In 1809 Karol Planic who was a Church dignitary and religious writer instigated the building of the third Church, this time out of bricks and mortar, in the middle of Ždiar. The type of village church design is widely known as '' one ship ''. The Roman Catholic Church '' The Visitation of the Virgin Mary '' opened it's doors for the first time in 1831 and this date is shown on the Church frontage.
 
The Church interior consisted of a wooden sculpture of Jesus Christ on the cross which was situated on the north face and was carved by Mr. Lipták from Ždiar between 1870 and 1880. The previous main alter from the mid 17th century, had a picture of St. Anna in the middle and above was a relief of the Holy Saints with angels on each side. This is now situated on the north face of the Church. The existing main alter has a picture of The Visit of Virgin Mary painted by Stefan Hegedus in 1894.
 
In 1922 it is documented, that on the site of the original alter there was an alter with a picture of St.
Virgin Mary of Lourdes. The main chorus with an organ was situated opposite the alter. It was then,
 that the arangement of the congregation was established. People who arrived late usually stood or sat in a place called Furtka, under the chorus were the younger married men, on the chorus were the younger single men, the women were in the pews on the left and the older men on the right. In between the pews the younger girls were at the front and the older girls at the back. Inside the Church tower there were three bells made by Vavrinec Burger from Dobšina in 1823.
 
In the Ždiar terrority crucifixes were situated at Prislope, Strednica, lower Srednica, near Jascichs, near Zoričaks, at the old cemetery, near Vojtašaks, near Slebodovsky bridge and at Magura. They were all wooden apart from the two at Zoričaks and lower Strednica which were built out of stone with a metal crucifix, a tenth crucifix was placed at the new cemetery. At present Ždiar has more crucifixes but it is unclear when exactly they appeared. 
 
 
Koncert Print E-mail
Read more...
 
Exkurzia do Tatranskej Javoriny Print E-mail
Read more...
 
Karneval Print E-mail
Read more...
 
Zlučovacia schôdza JDS Print E-mail
Read more...
 
Výročná členská schôdza Print E-mail
Read more...
 
Účasť na ľadovej šou a koncerte na Hrebienku Print E-mail
Read more...
 
Účasť na otvorení hotela Lomnica a 1. trhoch v Tatranskej Lomnici Print E-mail
Read more...
 
Príprava darčekov na Mikuláša + výstavka ručných prác Print E-mail
Read more...
 
Výstava bábik Print E-mail
Prehliadka krojovaných bábik v ZŠ autoriek Anny Pitoňákovej, Ľudmily Nemešanyovej a Alžbety Štefaňákovej prostredníctvom Alžbety Gurovej.
Read more...
 
Margecany, Markušovce Print E-mail
Účasť na Margecanských fajnotách a exkurzia do kaštieľa v Markušovciach.
Read more...
 
Výlet na hrebienok Print E-mail
Výlet na Hrebienok s akciou podpisovania vydanej knihy o Tatrách autora, chatára pána Petrasa.
Read more...
 
Koncert Kollárovci Print E-mail
Účasť na koncerte Kolárovcov v Spišskej Belej.
Read more...
 
Rysavá Jalovica Print E-mail
Návšteva predstavenia Rysavá jalovica v Spišskej Novej Vsi, výstup na najvyššiu kostolnú vežu v SNV a návšteva kaplnky v Spišskom Štvrtku.
Read more...
 
Výroba vianočných ozdôb v klube Print E-mail
Read more...
 
Vychádzka k Belianskemu cintorínu Print E-mail
 
Read more...
 
Brigáda pred kostolom Print E-mail
Read more...
 
Založenie Jednoty dôchodcov Slovenska v Ždiari v klube Print E-mail
Dátum založenia 11.3.2016

Členky predsedníctva
predsedníčka : Mgr. Magdaléna Zoričáková
podpredsedníčka : Božena Budzáková
hospodárka : Eva Krasuľová
členky : Jolana Bekešová, Božena Kotarbová

Členky revíznej komisie
predsedníčka : Mgr. Helena Vojtaššáková
členky : Anna Kriššáková, Anna Pavláková

Read more...
 
 
SlovakEnglish

Translate (no formal)

French German Polish Russian Spanish Slovak Hungarian

Available accomodation

Apartmány Kamzík
Penzión Tatry
Penzion Kamzik
Penzión Perla
Privat u Terky

TOP služby

Konzum ABC
Stolarstvo Domino
Wild Park
Robo Burger
Gorals s.r.o.

Latest additions

Kto je pripojený?

We have 2 guests online

LV SERVIS.SK